Euran kasvatus- ja opetuslautakunnan näkökulma päätöksiin

Keskiviikko 10.5.2017 - Ari Reunanen

Alasatakunta (5.5.-17) uutisoi lautakunnan tekemistä päätöksistä. Koska tehtyyn uutiseen ei oltu haastateltu lautakunnan jäseniä päätöksien taustoista, on hyvä avata niitä kuntalaisille.

IMG_1039.JPG

Lautakunnalle ehdotettiin Euran peruskoulujen tuntikehyksen (=opetuksen määrä viikossa) leikkaamista yhteensä 195 tunnilla. 85 tuntia oli Kiukaisten ja Euran yhteiskoulujen yhdistymisestä johtuvaa ”luonnollista” vähennystä, 110 tuntia kaikista alakouluista tehtäviä opetukseen kohdistuvia uusia leikkauksia. Tämä oli perusopetuspäällikön lautakunnalle kertomaa. Lautakunta hyväksyi ”luonnollisen” vähennyksen, mutta vastusti lisäleikkauksia. Tätä ei uutisessa tuotu julki.

Lautakunnan alakouluista saamien viestien mukaan jo peruskoulutyön järjestäminen olisi ollut vaikeaa, mikäli alakouluilta olisi vähennetty 110 kehystuntia. Koska tuntikehys vaikuttaa mm. opetusryhmien kokoon, olisi leikkaus tarkoittanut esimerkiksi sitä, että Kauttuan koululla olisi joillakin luokilla syksyllä suurimmillaan lähes 30 oppilasta. 110 tunnin vähennys on myös enemmän kuin esimerkiksi Hinnerjoen koululla järjestetään kokonaisuudessaan opetusta. Lautakunta olisi siis hyväksynyt yhden alakoulun verran opetuksen vähentämistä kaikessa hiljaisuudessa. Lautakunnan oli puututtava tähän kehityskulkuun ja puolustettava lasten oikeutta riittävään opetukseen. Lautakunnan mielestä tämä oli lasten puolesta vastuullista toimintaa, ei toiveiden tynnyrin täyttämistä.

Lautakunnan puolesta on myös muistutettava, että kasvatuksen ja opetuksen tilinpäätös oli vuoden 2016 osalta yli 200 000 euroa positiivinen, osin raskaiden päätösten jälkeen. Yhteisten verovarojen käytön on oltava vastuullista ja lautakunta on vastuuta omalta osaltaan kantanut. Lautakunnan vastuulla on kuitenkin huolehtia myös toiminnan perusedellytyksistä.

Päiväkotien osalta lautakunta päätyi esittämään Pohjois-Euraan käytännössä samaa ratkaisua kuin kunnan sivistysjohtaja ja varhaiskasvatuspäällikkö esittivät jo vuonna 2013. Mistään uudesta lautakunnan päätöksessä ei siis ole kysymys. Viranhaltijoiden nyt tekemä yhden Pohjois-Euran päiväkodin esitys pohjautui lautakunnalle kerrotun mukaan mm. siihen, että yksityiset palveluntarjoajat ovat kertoneet etteivät rakenna alle neljän ryhmän päiväkoteja. Mikäli Pohjois-Eurassa olisi kaksi päiväkotia, ne eivät olisi näin suuria. Tällöin saadun tiedon mukaan yksityinen palveluntarjoaja ei haluaisi investoida uuden päiväkodin rakentamiseen.

Lautakunta kuitenkin katsoi, että yksityiset yritykset eivät voi määritellä sitä, mitä palveluita on kunnassa tarjolla lähipalveluna ja mitä ei. Monien vanhempien päivähoidon kuljetusmatkat lisääntyisivät useilla tuhansilla kilometreillä vuosittain, mikäli päivähoitoa olisi tulevaisuudessa saatavilla Pohjois-Eurassa vain Paneliassa. Tätä lautakunta ei voinut pitää perheiden ja kuntakehityksen kannalta järkevänä.

Päätöksillään lautakunta on halunnut osallistua konkreettisesti peräänkuulutettuun arvo- ja periaatekeskusteluun sekä muuttaa sanat teoiksi - laittaa päiväkodit kuntoon ja huolehtia opetuksen perusedellytyksistä. 

Ari Reunanen

Euran kasvatus- ja opetuslautakunnan puheenjohtaja

Avainsanat: Eura, lautakunta, lapset, koulu, varhaiskasvatus, päiväkoti

Lautakunta penää nopeaa toimintaa sisäilman korjaamiseksi Euran yhteiskoulussa

Tiistai 2.2.2016 - Ari Reunanen

Euran_yhteiskoulu.jpgEuran yhteiskoulussa on suoritettu luokkatilojen hiilidioksiditasojen seurantamittaus ns. Savikon päässä. Mittaustulokset ylittävät monin paikoin sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysohjeen toimenpiderajat ja pahimmillaan tulokset eivät ole ollenkaan vaatimukset täyttäviä. Mittausraportti on valmistunut 13.1.2016 ja mittaukset on suorittanut Insinööritoimisto Levola.

Euran kasvatus- ja opetuslautakunta käsitteli asiaa poikkeuksellisesti kiireellisellä menettelyllä kokouksessaan 28.1.2016. Lautakunta suhtautuu saatuihin tuloksiin hyvin vakavasti. Tuloksien perusteella on syytä olla huolissaan sisäilman laadusta ja vaikutuksista koulutyöskentelyyn. Lautakunnan mielestä tilanne pitää selvittää perinpohjin ja aloittaa tarvittavat toimenpiteet mahdollisimman nopeasti. Tämä oli lautakunnan yksimielinen näkemys.

Aikaa tuhlattavaksi ei ole. Tämän vuoksi lautakunta päätti, että sille pitää toimittaa viipymättä selvitys huonon sisäilman vaikutuksista tämän hetken koulutyöskentelyyn, alkavaan koulukeskuksen 2-vaiheen remonttiin ja aiemmin päätettyyn yhteiskoulujen yhdistymisaikatauluun. Samaten pitää kertoa tarvittavista toimenpiteistä tilanteen korjaamiseksi. Lautakunta haluaa yhteisenä rintamana saada mahdollisimman nopeasti saatettua tilanteen kuntoon ja jokaiselle nuorelle ja henkilökunnan jäsenelle asianmukaisen työskentely-ympäristön.

Valtuusto siirsi aiemmin joulukuussa ns. Savikon siiven remontin hamaan tulevaisuuteen. Uusimpien tietojen valossa näyttää sille, että asiaa olisi hyvä harkita uudelleen.

Avainsanat: Eura, yhteiskoulu

Euran lapset ja nuoret ovat jo vastuunsa kantaneet

Torstai 5.11.2015 - Ari Reunanen

A_-_ei_tingita_lapsiltamme.jpg

Euran kasvatus- ja opetustoimea ollaan ajamassa vuodeksi 2016 jopa 0,5 miljoonan euron lisäsäästöihin. Siksi vetoan Euran valtuutettuihin lasten ja nuorten jättämiseksi rauhaan lisäsäästöiltä vuodeksi 2016. Vielä on mahdollista muuttaa suuntaa.

Euran kasvatus- ja opetuslautakunta on jo joutunut tekemään raskaita ja kipeitä päätöksiä valtuuston peräänkuuluttamien rakenteellisten muutosten tekemiseksi ja kuntatalouden tasapainottamiseksi. Mikäli valtuusto vaatii vielä lisää säästöjä, niin tilanne alkaa käydä mahdottomaksi. Eikö ole ymmärretty, että luokkakokoja joudutaan jo nyt kasvattamaan aikaisempien päätösten vuoksi? Minusta lapsilta ja nuorilta ei voida vaatia nyt yhtään enempää. He ovat kortensa kekoon kantaneet.

Euran kunnanhallitus esittää valtuustolle, että Euran kovista talouspaineista huolimatta tuloveroprosenttia ei nosteta vuodeksi 2016, vaan talouden tasapainotus tehdään muulla tavoin. Valtuusto päättää tuloveroprosentista 9.11 ja koko talousarviosta joulukuussa.

Monilta vanhemmilta on tullut viestiä, että eikö kunnan veroprosenttia voitaisi korottaa – edes väliaikaisesti – että luokkakoot pysyisivät oppimisen ja kasvun kannalta kohtuullisina. Jo 0,25% kunnallisveron korotuksella voitaisiin luopua opetuksesta ja kasvatuksesta vaadittavista lisäsäästöistä, sillä se tuottaisi kunnalle verotuloja lisää noin 0,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Veronkorotukset eivät ole patenttiratkaisu tietenkään kaikkiin taloudellisiin ongelmiin. Talouden tasapainottamisen tulisi kuitenkin olla pitkäjänteistä ja suunnitelmallista eikä hätäistä pakkomielteistä leikkaamista. Kuntalaiset tuntuvat olevan valmiita maksamaan vaikka vähän lisää veroja, jotta koulutuksesta voidaan pitää huolta. Henkilökohtaisesti olen siihen mielelläni valmis, jos sillä voidaan luopua lisäsäästöjen vaatimisesta lapsilta ja nuorilta. Enkä varmasti ole ainoa isä, joka ajattelee näin.

Perusopetuksen piirissä olevien lasten määrä Eurassa on seuraavien 3-5 vuoden aikana korkeahko, mutta alkaa sen jälkeen laskea. Opetuksen ja oppimisen kannalta olisikin suotavaa odottaa muutama vuosi lasten lukumäärän luontaista laskua ja sitä kautta tulevia säästöjä myös taloudessa.

Eurassa tarvitsee tehdä rakenteellisia muutoksia, myös kasvatuksessa ja opetuksessa, se on väistämätön tosiasia. Muutoksille pitää kuitenkin antaa aikaa. Säästämällä vielä nyt tehtyjä ratkaisuja enemmän, muuttuu opetuksen arki väistämättä. Luokissa tulee olemaan entistä useampi viittaaja, mutta entistä harvempi pääsee vastaamaan. Puheet yksilöllisemmästä opetuksesta voidaan siinä tapauksessa lopullisesti monin paikoin unohtaa. Jos on pakko tinkiä vielä lisää, niin verotetaan meitä jokaista tässä ja nyt vähän enemmän eikä oteta enää enempää lapsiltamme.

Kirjoittaja on Euran kasvatus- ja opetuslautakunnan puheenjohtaja.

Avainsanat: Lapset, nuoret, koulutus, kasvatus

Enemmän opettajia vai enemmän seiniä?

Tiistai 19.5.2015 - Ari Reunanen

Euran kasvatus- ja opetuslautakunta saa käsiteltäväkseen ennen juhannusta ehdotuksen Euran kouluverkoksi. Suunnitelma julkistettiin viime viikolla, jotta kuntalaiset, oppilaat, opettajat ja vanhemmat voisivat kertoa siitä näkemyksensä päätöksentekoa varten. Suunnitelman pääkohdat pitävät sisällään Kiukaisten yhteiskoulun oppilaiden siirtymisen Euran yhteiskouluun, Euran yhteiskoulun remontin ja Sorkkisten koulun oppilaiden siirtymisen Kiukaisten ja Kirkonkylän kouluihin.

Jokaisella euralaisella lienee tiedossa kunnan vaikea taloudellinen tilanne ja todennäköistä on, että jollei uudistuksia tehdä, säästötoimet koskevat väistämättä myös opetusta ja oppilaiden koulutyötä. Tilanteesta johtuen Euran kouluverkkosuunnitelmassa, joka koskee konkreettisesti meitä satoja euralaisia lapsiperheitä, on kyse valinnasta kahden vaihtoehdon välillä – olemassa olevia varoja käytetään suhteessa enemmän joko opetuksen toteuttamiseen tai nykyisten kiinteistöjen ylläpitoon. Molempiin ei ole varaa.

Vaihtoehdot ovat; joko valitaan alueellisesti hieman kattavampi verkko ja tulevaisuudessa ajaudutaan väistämättä tilanteeseen, jossa lasten määrää suurempien alakoulujen luokissa pitää kasvattaa, opettajia mahdollisesti lomauttaa sekä säästää mm. erilaisten nykyaikaisten opetusvälineiden hankinnassa. Toinen vaihtoehto on, että pyritään pitämään kiinni mahdollisimman pienistä opetusryhmistä, välttämään henkilökunnan vähennykset ja tarjoamaan jokaiselle lapselle moderni oppimisympäristö. Silloin joudutaan tinkimään kahdesta koulusta, koska säästöt voidaan käytännössä toteuttaa ainoastaan kiinteistökuluja vähentämällä.

Valitaan kumpi vaihtoehto tahansa, on valinta vaikea. Siksi haluan avoimesti ilmaista omat periaatteeni. Minusta jokaiselle lapselle ja nuorelle pitää taata laadukas oppimisympäristö, se on parasta mitä yhteiskunta voi heidän tulevaisuutensa eteen tehdä. Sopivan kokoiset ryhmät, monipuoliset oppiainevalikoimat ja ajanmukaiset oppimisvälineet antavat parhaat edellytykset oppimiselle. Samoin opettajat, jotka voivat keskittyä työhönsä lomautusuhan sijaan, ovat oppimisen kannalta tärkeimpiä henkilöitä. Itse haluan löytää ratkaisun, joka takaa näiden tavoitteiden toteutumisen.

Nyt ei pitäisi sortua pessimismiin ja toisen syyttelyyn vaan käydä rakentavaa keskustelua, jolla varmistetaan lapsillemme ja nuorillemme Eurassa hyvät edellytykset kasvaa aikuisuuteen. Aikaisempien kokemusten perusteella muutos voi olla mahdollisuus, jolla varmistetaan lapsille ja nuorille parempi oppimisympäristö.

Otan mielelläni vastaan perusteltuja kommentteja suuntaan jos toiseen. Se, joka meidän kaikkien ajatuksia ohjaa, on vilpitön halu tarjota omille lapsillemme paras mahdollinen opetus.

 

Avainsanat: koulutus, opetus